Zabawy na środę

Dzień dobry!
Witam moje drogie słoneczka. Dzisiaj środa, kolejny dzień tygodnia.
Za oknami świeci słoneczko, wieje miły wietrzyk, kwitną kwiaty i śpiewają ptaki,
a my z ochotą przystępujemy do zabawy. Na dzisiaj przygotowałam kilka
wesołych zabaw, zapraszam:
              Zabawa I
„Matematyczna wyspa” – dodawanie i odejmowanie w zakresie 10; utrwalenie nazw
wiosennych kwiatów i owadów.
        1) Na łące zakwitły stokrotki. Ania zerwała 10 stokrotek. Przyniosła je do domu
             i włożyła do wazonu. Po kilku dniach 5 stokrotek zwiędło. Ile stokrotek
             jest nadal w wazonie?
                 /układanie lub zapisywanie działania i odczytywanie zapisu
                        10 – 5 = 5/
        2) W kępce fiołków było 10 kwiatów. Adaś zerwał 7 kwiatów dla mamy.
              Ile fiołków pozostało w kępie?
        3) Julia oglądała w lesie konwalie. W jednym zacienionym miejscu rosło 10
             łodyżek z kwiatami. Julia wiedziała, że te kwiaty są pod ochroną,
             więc tylko je oglądała i wąchała. Gdy po tygodniu przyszła w to samo
             miejsce, zauważyła, że wszystkie konwalie zwiędły. Ile konwalii
             pozostało?
         4) Na łące było 7 biedronek i 3 motylki. Ile owadów było na łące?
         5) Wśród trawy skakało 6 koników polnych i odpoczywały 4 ważki. 
              Ile owadów było razem?
         6) W ogrodzie warzywnym, Zosia widziała kolorowe motylki. Rankiem
              zobaczyła 8 motyli, a wieczorem 2. Ile motyli widziała razem?
         7) Janek i Zuzia byli w sadzie. Wśród jabłoni zobaczyli  9 pszczół,
              a wśród czereśni tylko 1. Ile pszczół widzieli razem?
     Zabawa II
„Na wiosennej łące” – zabawa ortofoniczno – ruchowa. Rodzic opowiada historię,
a dzieci za pomocą gestów i wyrazów dźwiękonaśladowczych próbują
odwzorować treść opowiadania. Zaczynamy:
 Jest piękna pogoda, świeci słonko – dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym, podnoszą
                                                               ręce do góry i wykonują szybkie, rotacyjne
                                                               ruchy dłońmi.
Wszyscy mieszkańcy łąki już wstali
i wzięli się do pracy                           – dzieci wstają.
Mrówki budują swoje miasto          – z rękami na biodrach dzieci wykonują obrót
                                                               tułowia raz w prawo, raz w lewo.
Zajączki skaczą po łące                     – dzieci mówią trzy razy: kic, kic, kic, i wykonują
                                                               trzy skoki obunóż /dzieci robią kilka takich
                                                               serii/.
Żabki pływają w jeziorze                  – dzieci mówią: kum, kum, kum, a potem robią
                                                               dwa przysiady /dzieci robią kilka takich serii/.
Ptaszki wysoko fruwają po niebie   – stojąc w miejscu, dzieci mówią: pi, pi, pi,
                                                               a potem biegają z rozłożonymi rękami.
Bocian dostojnie kroczy                    – dzieci idą z wysokim podnoszeniem, nóg,
                                                               zatrzymują się, wyciągają do przodu ręce i
                                                               naśladując ruchy bocianiego dzioba, mówią:
                                                                kle, kle, kle.
Nagle powiał wiatr, trawy i kwiaty
kołyszą się na wietrze                        – dzieci mówią: szu, szu, szu, kołyszą się na boki
                                                                  z wysoko podniesionymi rękami.
Zaczął padać majowy deszczyk         – dzieci kucają i rytmicznie uderzają rękami 
                                                                 o podłogę, mówiąc: kap, kap, kap.
Wszystkie zwierzątka chowają się
do swoich domków                             – dzieci siadają w siadzie skrzyżnym na
                                                                  na dywanie.
     Zabawa III
„Wiosenna wycieczka” -zabawa relaksacyjna – masażyk. Dzieci siadają jedno za drugim.
W zabawie mogą brać  udział rodzice. Recytujemy wiersz i wykonujemy
zaproponowane ruchy na plecach rodzeństwa lub rodziców.
Po każdej recytacji następuje zamiana masujących i masowanych.
 Zaczynamy:
 Chodzą dzieci na wycieczki –  przesuwanie całych dłoni z góry na dół,
Zakładają sandałeczki          – wędrowanie dłońmi złożonymi w pięść z dołu do góry
panie za to szpileczki           – uderzanie palcem wskazującym po całych plecach,
a koniki podkóweczki          – pukanie opuszkami palców jednocześnie od linii
                                                  kręgosłupa na zewnątrz.
Zabawę  możemy powtórzyć dowolną ilość razy. 
   Zabawa IV
„Idzie rak” – zabawa ruchowa. Dzieci poruszają się zgodnie z rytmem wiersza.
     Chodzi sobie mały rak, ( dzieci idą cztery kroki do przodu)
     Raz do przodu, a raz wspak. ( dzieci idą cztery kroki do tyłu)
     Dokąd idziesz mały raku? ( dzieci robią cztery kroki do przodu)
     Tam, gdzie domek z tataraku ( dzieci robią cztery kroki do tyłu)
     bo w nim mama, tata, brat ( dzieci robią cztery kroki do przodu)
     i ja, bardzo mały rak! ( dzieci stojąc w miejscu pokazują na siebie i kucają)
Załączniki:
– Matematyczne karty pracy;
– Bajka-Grajka „Jaś i Małgosia”
                                                             Miłej zabawy
                                                      Małgorzata Winiarska